Rauataltsutajad osa 8: FINAAL Baltic Workboats’i tehases

„Rauataltsutajate“ finaal toimub Saaremaal Nasva alevikus kaasaegses Baltic Workboats´i laevatehases ja just siin selgub, kes on parim rauataltsutaja!

Täna tuleb osalejatel kokku keevitada pollar. Tegemist on sadamakail või laevatekil oleva posti või postipaariga, mille ümber pannakse laeva kinnitusotsad. Tavaliselt on pollarid kas terasest või malmist ning seest õõnsad. Pollarite suurus, kogus, kuju jms sõltub laeva suurusest ja funktsioonist ning need projekteeritakse kehtivate normide ja reeglite järgi.

Keevitusseadmetena on kasutusel Fronius TPSi ja Magicwave vooluallikad. Keevitajate nägu, silmi ja kopse kaitsevad Vizor 4000 ning Crystal 2.0 sissepuhkesüsteemiga maskid.

Vaata saadet järele siit: Rauataltsutajad | ETV | ERR

Alumiiniumi keevitusel esinevad väljakutsed ja lahendused Baltic Workboatsis.

Tekst on tõlgitud lühendatud kujul ajakirjas Aluminium Praxis ilmunud artikli põhjal.

Baltic Workboats (BWB) on Eesti laevaehitusettevõte, mis on spetsialiseerunud töö-, patrull-, parvlaevade, katamaraanide ja muude spetsialiseeritud aluste tootmisele. Ettevõte asutati 1998. aastal ja selle peakontor asub Eestis, Saaremaal. Ettevõtte 200 töötajat on tänaseks suutnud üle maailma 30 riigi klientidele tarnida rohkem kui 200 veesõidukit pikkusega kuni 100 m. Lisaks tavapärastele diiselmootoritele toodetakse juba hübriidajamitega (diisel/elekter) ja ka puhtalt elektri jõul töötavaid paate.

Erilist tähelepanu väärib BWB patenteeritud vööri wavepiercing tehnoloogia. See on laeva kere uuenduslik disain, mis pakub suurtel kiirustel suuremat stabiilsust ja merekõlblikkust. See tekitab vähem takistust ja võimaldab laeval kiiremini sõita. Wavepiercing tehnoloogia on eriti tõhus suurtel kiirustel ja karmides mereoludes. See võimaldab laevadel äärmuslikes meretingimustes töötada ja paremat jõudlust saavutada. Takistust vähendades saab laev samal kiirusel vähema kütusega sõita, mille tulemuseks on tegevuskulude oluline kokkuhoid.

Baltic Workboats on uuenduslik ettevõte, mis toodab kvaliteetseid tooteid. Ettevõte kasutab oma klientide vajaduste rahuldamiseks tipptehnoloogiat ja läheneb klientide nõudmistele personaalselt.

Saaremaa kliima

Saaremaa on Läänemeres asuv Eesti suurim saar. Saarel on parasvöötme kliima, mida mõjutab mere ja Atlandi ookeani põhjaosa lähedus. Saaremaa kliima on üldiselt pehme ja niiske, pehmete suvede ja külmade talvedega. Suvel ulatuvad Saaremaal temperatuurid tavaliselt 20–25 kraadini ja madalaimad temperatuurid 10–15 kraadini. Sademeid kipub rohkem olema suvekuudel, keskmiselt sajab umbes 70–80 mm kuus. Talvel on Saaremaa kliima külm ja lumine. Temperatuur langeb tavaliselt –5 kuni –10 kraadini, kuid võib langeda ka alla –20 kraadi. Üldiselt iseloomustab Saaremaa kliimat kõrge õhuniiskus, mistõttu tekib seal sageli udu. Saart mõjutavad ka tugevad tuuled, eriti sügisel ja talvel, kui Põhja-Atlandilt puhuvad tormid. Alumiiniumi kaarkeevitamiseks on need aga muidugi ebasoodsad kliimatingimused.

Kõrge kvaliteedi alused

Sellest hoolimata on BWB suutnud saavutada suurepärase keevisõmbluse kvaliteedi, järgides mõningaid olulisi reegleid. Baltic Workboats ehitab oma paate peamiselt alumiiniumist – kergest ja tugevast materjalist, mis sobib paadiehituseks ideaalselt. Terasest kergemad paadid on palju väiksema kütusekulu ja pikema elueaga. Kasutatud lehtmaterjal on EN AW 5083 H111 (AlMg4,5Mn) paksusega 4–40 mm. Profiilide materjal: EN AW 6082 T6 (AlSi1MgMn). Lehed tükeldatakse CNC freesimisega karbiidtööriistadega kuivalt ehk ilma määrdeaineteta, mis on suurepärane eeldus keevitamiseks. Samas etapis märgistatakse ka toorikud, et neid saaks hiljem õigetele sektsioonidele asetada.

Põhimaterjali ladustamine

CNC töödeldud ja markeeritud lehtmaterjal 5083

Keevitustraat on vaakumpakendatud.

Teine oluline aspekt BWB tootmise juures on hoolikas temperatuuri kontroll tootmissaalides. Saalides hoitakse püsivat temperatuuri (22 kraadi), mis saavutatakse keskkonnasõbraliku hakkepuidu küttesüsteemiga. Üks BWB põhireegel on see, et lahtiste ustega keevitada ei tohi. Põhimaterjale hoitakse samuti köetavas ruumis püsival temperatuuril. Selline temperatuuri reguleerimine on keevisõmbluste kvaliteedi jaoks ülioluline, kuna see takistab kondensatsiooni teket, mille tulemuseks on keevisõmbluse optimaalne kvaliteet.

Kondensatsioon on füüsikaline nähtus, mille käigus muutub gaas või aur vedelaks. See juhtub siis, kui gaasi jahutatakse, mistõttu kaotavad gaasimolekulid oma kineetilise energia ja liiguvad aeglasemalt. Kui molekulide liikumiskiirus on alla teatud läve, hakkavad nad kondenseeruma ja vedelikupiisku moodustama. Kondensatsioon võib tekkida külmadel pindadel, mis viiakse sooja õhu kätte.

Vesinikpoorid alumiiniumi keevitamisel

Alumiiniumi keevitamisel võib välisõhust tekkiv kondensaat ja seega niiskus olulisi probleeme tekitada. Niiskus sisaldab vesinikku ja see on ainus alumiiniumis lahustuv gaas. Vedelas olekus alumiiniumis on vesiniku lahustuvus väga hea. Kui lahustuv aine jahtub piisavalt madalale temperatuurile, suureneb aine lahustuvus järsult ning aine hakkab tahkeks muutuma. Lahusest väljuv vesinik tekitab gaasimulle, mis jäävad tahkuvasse materjali kinni ja moodustavad seejärel nn poore. Seetõttu on alumiiniumi keevitamisel poorideta keevisõmbluste jaoks ülioluline puhtus ja niiskuse puudumine. Konstantne ümbritseva õhu temperatuur, nagu seda teeb BWB, välistab algusest peale kondenseerumise ja on poorideta keevisõmbluste eelduseks. Tegelikult ei saa pindu, millel on juba kunagi kondensaat tekkinud, lihtsa kuivatamisega „parandada”. Sellisel juhul tuleb mehaaniliselt uus pinnapuhastus teha.

Kvaliteetsed tarvikud ja lisamaterjalid

BWB-s kasutatavad keevitusprotsessid on MIG-impulss- ja TIG-keevitus. Paatides on ligipääsetavus sageli kitsaste ruumide tõttu väga piiratud. Keevitajad hindavad pidevat sooja ümbritsevat temperatuuri, mis ei nõua peale keevitamiseks vajaliku kaitseriietuse lisakihti, mis liikumist piiraks. Samad reeglid, mis kehtivad põhimaterjalide ladustamisel, kehtivad ka keevitustarvikute kohta.

Eelistatav on keevitustraadi poolide vaakumpakendamine mitmekihilisse alumiiniumkomposiitfooliumisse. See foolium on difusioonikindel ja tagab, et transportimise või ladustamise ajal ei tekiks isegi temperatuuri kõikumiste ajal kondenseerumist. Vaakum võimaldab ka pakendit kontrollida ja veenduda, et see on terve.

Keevitustraadi tootja MIGAL.CO viib läbi regulaarseid keevitusteste koos radiograafilise kontrolliga, et tõestada toodete ohutust ning „röntgenikindlust”. Vaakumpakendamine tagab, et kasutajani jõuaks kvaliteetne toode. BWB vastutav keevitusinsener Riina Otsason on veendunud, et selliste meetmete järjekindel järgimine on aidanud neil paljude aastate jooksul peaaegu null defektidega tootmiseni jõuda.

Tsentraalne inertgaasivarustus on tagatud roostevabast terasest torustikuga. Kuid samas kasutatakse ka balloongaasi. Väljavõtukohast edasi kasutatakse ainult kvaliteetseid gaasivoolikuid. Kui kasutada odavamaid voolikuid (nt PVC), võib läbi tiheda materjali märkimisväärne niiskuse difusioon toimuda. 

Difusioon on protsess, mille käigus liiguvad osakesed soojusenergia tõttu kõrgema kontsentratsiooniga kohast madalama kontsentratsiooniga kohta. Kui plastpind puutub niiske keskkonnaga kokku, tekib osaline rõhulangus. Niiskuse osarõhk on suurem kui vooliku sees oleval kuival gaasil. Kui niiskus liigub suunas, kus osarõhk langeb, hajub see läbi plasti. See protsess sõltub mitmest tegurist, sealhulgas plasti tüübist, materjali paksusest, ümbritseva õhu niiskuse kontsentratsioonist ja temperatuurist. Mõned plastid, nagu polüetüleen, on suhteliselt niiskust mitteläbilaskvad ja seetõttu on nende difusioonikiirus väiksem kui teistel plastidel, nagu PVC, nailon või polüester.

BWB kasutab kaitsegaasina puhast argooni lehtede paksusega alla 10 mm; argooni/heeliumi segusid kasutatakse paksemate lehtede ja olulisemate liidete või komponentide jaoks. Keevituse deformatsioonide vältimiseks hoiab konstruktsioone koos suur hulk traagelõmblusi. Need punktikohad eemaldatakse vahetult enne tegelikku keevitamist, et saavutada veatuid keevisõmblusi. Defektideta keevisõmbluste tegemisega kaasneb preemia. Keevitajad saavad kvaliteediga seotud lisatasusid. Nõutavat keevisõmbluse kvaliteeti mõjutavad vastavad projekti nõuded ja klassiühingud. Allpool veeliini on nõutav hindamisgrupp B (EN ISO 10042), sellest kõrgemal piisab ka hindamisgrupist C. Kõik keevisõmblused läbivad 100% visuaalse kontrolli, kriitilised kohad läbivad PT-kontrolli ja edasised kontrollid tehakse radiograafia abil. Defektide määr allpool veeliini on tegelikult väga nullilähedane.

Selleks, et vältida deformatsioone, punktitatakse kõik konstruktsioonid. Enne lõplikku keevitust tuleb punktikohad eemaldada.

Palju keeviseid tuleb sooritada halva ligipääsetavusega kohtades.

TIG-keevitusi tuleb mõnikord teha peegli abil.

Muud tegevused ja taustsüsteem

BWB külastajaid hämmastab laevatehase ebatavaline puhtus, kõikjal on palju tolmuimejaid. Tootmishallide õhukvaliteet on suurepärane ning see saavutatakse efektiivse ventilatsiooni- ja väljatõmbesüsteemiga. BWB pühendumus jätkusuutlikkusele ulatub aga palju kaugemale kui tootmissaalide kütmine taastuvatest allikatest. Ettevõte on oma territooriumile paigaldanud kaks tuulikut, mis toodavad tehase ja naabermajade jaoks piisavalt elektrit. See meede mitte ainult ei rahulda BWB elektrivajadust, vaid vähendab ka selle keskkonnamõju. Ettevõte kasutab jäätmete vähendamiseks ja ressursside säästmiseks ka taaskasutusmeetodeid. Baltic Workboats on näide sellest, kuidas ettevõte saab laevaehitustööstuses edukas olla, tasakaalustades innovatsiooni ja jätkusuutlikkust.

BWB ja Riina Otsasoni peamine väljakutse on kvalifitseeritud alumiiniumkeevitajate olemasolu. Ettevõte näeb aga eelisena ka avatud asukohta. Tegelikult pakub Saaremaa töötajatele mitmesuguseid eeliseid, eriti neile, kes otsivad vaikset ja looduslikku keskkonda. Erilist tähelepanu väärib kõrge elukvaliteet – Saaremaa on idülliline saar Läänemeres, mis on tuntud oma vapustava maastiku, puhta õhu ja selge vee poolest. Saar on vaikne ja lõõgastav koht, mis sobib ideaalselt inimestele, kes soovivad linnaelust puhkust. Võrreldes paljude teiste Euroopa linnade ja piirkondadega on Saaremaal elukallidus suhteliselt madal. Üürid, toit ja muud kulud on siin odavamad kui paljudes teistes piirkondades, mis võimaldab töötajatel elada mugavat elu ilma rahaliselt üle pingutamata. Vaatamata maakohale pakub Saaremaa kaasaegset infrastruktuuri hästi arenenud teede, lennujaama ja sadamatega, mis võimaldavad töötajatel kiiresti ja lihtsalt reisida. Samuti on saarel hea parvlaevaühendus mandriga.

Saaremaal on hästi arenenud haridusinfrastruktuur koolide, kutsekoolide ja ülikooliga, kus saab 2023. aasta sügisest omandada magistrikraadi mereinseneri erialal. Saarlased on looduslähedased ja tähtsustavad oma looduskeskkonna kaitsmist. Saarel saab nautida mitmeid välitegevusi, nagu matkamine, jalgrattasõit, kalapüük ja paadisõit, mida paljud töötajad oma igapäevase töörutiini tasakaalustajana kõrgelt hindavad. Üldiselt pakub Saaremaa kõrget elukvaliteeti, häid töövõimalusi ja looduskeskkonda. Need omadused on paljudele töötajatele atraktiivsed.

Riina Otsason, BWB keevitusinsener, Robert Lahnsteiner (MIGAL.CO) ja Indrek Ranne Spetselektroodi AS-ist.

BWB tuulikud toodavad energiat tehasele ja lähedalasuvatele majadele.

Autor – Robert Lahnsteiner (ing), SFI 

Tekst on tõlgitud lühendatud kujul ajakirjas Aluminium Praxis ilmunud artikli põhjal.

Kui keevitusvaldkond paneb sul silmad särama, siis ära jäta võimalust kasutamata ning liitu ka meie uudiskirjaga. Nii oled alati kõige põletavamate uudistega kursis!

Jaga postitust sotsiaalmeedias

Postituses mainitud tooted

Internet Explorer Icon

NB! Microsoft on loobunud Internet Exploreri arendamisest ning sellele uuenduste tegemisest ja ei soovita antud internetibrauserit turvanõrkuste tõttu kasutada. Internet Explorer ei toeta enam uusi võrgustandardeid ning antud veebilahendus ei tööta siinses brauseris korrektselt.

    Toodete tagastusvorm





    Lisa rida





      Võta ühendust